Lázadás a kattintásvadász címek ellen
2023. október 20. írta: jinjang

Lázadás a kattintásvadász címek ellen

anti_online.jpg 

Mint mindenki, én is túl sok időt töltök a gép előtt ülve, de igyekszem leszokni erről. Az utóbbi időben ugyan értem el részsikereket, de még van mit tennem. Mindeneesetre odáig már eljutottam, hogy nem olvasok olyan tartalmat, ami hatás- és kattintásvadász címmel van ellátva. Ezért igyekszem leszokni az Indexről és így fedeztem fel a Qubitet és a Telexet meg az Euronewst.

Még nem sikerült teljesen elszakadnom az Index címlapjától, de ha meglátok egy ilyet:
"Sosem találod ki, melyik szakma kér 600 ezer forintos nettó bért", akkor magamban rávágom:
Mindegyik, csak nem mindegyik kapja meg.
Aztán tovább görgetek, anélkül, hogy rákattintanék.

A receptek címében is hiába kötelező elem az isteni finom kifejezés, már tudom, hogy csak egy mindenmentes ízetlen vacak, méregdrága és (számomra) beszerezhetetlen hozzávalókkal.

Íme, a kattintás-tiltó listám: 

Számok:

7 ok, amiért ...,
3 praktika, amivel könnyebbé ...

Ahol a címben számok szerepelnek, ott rendre kiderül, hogy csupa olyasmit sorolnak fel, amit egyébként is tudok magamtól. Vagy nem is úgy van, ahogy írják. Vagy sokkal több lehetőség is lenne, mint amit felsoroltak.

Titkolózás: 

Címek, ahol nem nevezik nevén a gyereket. Ha a cím olvasása után magamban vissza kell kérdeznem, már régen rossz.

Rengeteg magnéziumot tartalmaz ez a zöldség        -  Melyik?
Nagyszerű ötlete támadt ennek a fiatalnak                -  Kinek? Milyen ötlete?
Friss hír érkezett a ... ügyről / állapotáról                   -  Milyen hír?

Táplálkozzunk kiegyensúlyozottan, és akkor nem kell, hogy érdekeljen, miben van magnézium. Különben is, aki szereti azt a zöldséget, eddig is ette. Ha utálta, ezután se fogja enni.
Arról a nagyszerű ötletről ki fog derülni, hogy számomra életidegen, a friss hír meg egy apróság, aminek a tudása nélkül is nagyon jól megleszek.

Tisztességes ember nem árul zsákbamacskát. Aki igen, az úgyis át akar verni.

Túlzás: 

A túlzásokba eső és/vagy felkiálltó jeles címek (amit előszeretettel kombinálnak az előző verzióval, hogy még irritálóbb legyen).

Nem fogod elhinni, hogy ...!
A fél világ rajong ezért a ...
Sosem találnád ki ... !
Megdöbbentően jó ...

Ezt a típust főleg ételrecepteknél szeretik használni. Az ilyen címekben hemzsegnek az alábbi kifejezések:

  • isteni
  • ellenállhatatlan
  • mindenki szeretni fogja
  • legjobb
  • pofonegyszerű
  • egészséges
  • és a személyes, hajamat tépem tőle kedvencem: mindenmentes

Kérdőjelek:

Mennyit kell ...?
...., mit tegyek?
Hogyan nőtt ...?

Ezek mögött elvileg lehetnének értékes információk és tanácsok is - csak többnyire nincs így. Aki komoly tartalmat szolgáltat, az általában kerüli a kérdő mondatokat a címben.

Végezetül egy pozitív példa:

Mark Hamill többé már nem tér vissza Luke Skywalker szerepébe

Sima kijelentő mondat, és benne van a lényeg. Ha érdekelnek a részletek, rákattintasz, ha nem, akkor is tudod, miről szól a cikk.

Jó címet egyébként nehéz írni, többnyire nekem se megy, és egy semmitmondó cím mögötti tartalom - ami pedig nagyon értékes is lehet - könnyen elsikkad ebben a hatalmas online hangzavarban és információ-áradatban.

De miért tölteném az értékes életidőm olyan hírek és gondolatok olvasásával, amik csak el akarnak nekem adni valamit, de semmilyen szempontból nem hasznosak nekem?!

Borítókép: Freepik

A bejegyzés trackback címe:

https://lepkehaz.blog.hu/api/trackback/id/tr1318142370

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jumbóka · http://lepcsohazonkivul.blog.hu/ 2023.10.21. 12:53:30

Valóban... Én is tisztában vagyok az itt leírtakkal, bár kétségtelen, hogy a cím azt takarja, amiről szól a cikk. De kétségtelen, hogy kattintásvadász, ahogy a nevében is szerepel :)

jinjang 2023.10.21. 13:17:14

Szándékosan igyekeztem mindkét kritériumnak megfelelni. Ezek szerint sikerült. :-)

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.21. 15:03:48

"Sima kijelentő mondat, és benne van a lényeg. Ha érdekelnek a részletek, rákattintasz, ha nem, akkor is tudod, miről szól a cikk."

Én sem rajongok a clickbait címekért, főleg a titkolózós, sejtetős fajtákért, de az idézett mondatod épp magyarázat rájuk. Ha már a címből megtudsz annyit, hogy ne is kelljen elolvasnod a cikket, akkor az oldal reklámbevételektől esik el.

Ezekre legtöbbször én sem kattintok, mert nem szeretem, ha manipulálni próbálnak. Ám gyakrak kattintok az engem abszolút nem érdeklő sporthírekre. El sem olvasom őket, de ezzel úgy segítem az oldalt, hogy nekem semmibe nem kerül.

jinjang 2023.10.21. 15:32:58

Az én zöld világnézetem szerint ezt a szegény bolygót a túlnépesedésen kívül a túlfogyasztással tette és teszi tönkre az emberiség. A túlfogyasztást pedig a reklámok (is) generálják (és nem mellesleg a manipulációikkal tönkreteszik mentálhigiénés szempontból az embereket).

Szóval szerintem az online médiának (meg másnak sem) reklámbevételekből, meg nem önkéntes adományokból, hanem előfizetésekből kellene magát fenntartania - amiért cserébe persze rendszeres és színvonalas tartalmat kellene szolgáltatnia. És akkor rögtön eltűnne a piacról és a felületekről a színvonaltalan tartalom zöme, mert a szemétre nem lenne senki vevő.
Aki szolgáltat, a fix előfizetések miatt jobban tudna pénzügyileg tervezni, a fogyasztóknak pedig digitális zajtól mentesebb, megbízhatóbb információs környezetük lenne.

Nyilván ez utópia, de én nem kívánom a kattintgatásommal tovább táplálni ezt a szerintem rendkívül káros rendszert.

Nem vetlek meg érte, ha realistább vagy és alkalmazkodsz. De nekem nyugodtabb és egészségesebb az életem, amióta takarítom ki belőle a számomra felesleges dolgokat.

Nyilván lehet vádolni, hogy az én blogom se egy világszínvonal, csak digitális zaj, de dolgozom rajta, hogy jobb legyen.
És ha tehetném, nem is engednék az oldalra reklámokat. Csak anyagilag nem engedhetem meg magamnak.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.21. 16:01:13

@jinjang:

"anyagilag nem engedhetem meg magamnak."

Szerintem a legtöbb ember ugyanígy nem engedhetné meg magának az előfizetéses rendszert. Gondolj bele, hány olyan oldal van, amelyet talán évente egyszer látogatsz meg, mert egy link oda mutat. Vagy épp először jársz ott. Nem valószínű, hogy hajlandó lennék akár cikkenként, akár havonta fizetni annak a sok oldalnak, ahol alkalmilag elolvasok egy cikket.

Szerintem még az a legkorrektebb, ha választhatsz: reklámok vagy előfizetéssel reklámmentesítés, mint pl. youtube.

Reklámok nélkül az igényes oldalak is tömegesen mennének tönkre. Régi szakmai mondás, hogy a hirdetésekre fordított összegek 90%-a (ez forrásonként változó) ablakon kidobott pénz, csak nem tudni, melyik az a 10%. A neten ez azért már valamennyire követhető, de inkább csak a kattintások száma, kevésbe az ezek alapján történő vásárlások.

jinjang 2023.10.21. 16:30:18

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"a legtöbb ember ugyanígy nem engedhetné meg magának az előfizetéses rendszert"

Anno, az internet előtt se engedhette meg magának az ember, hogy minden napilapra és folyóiratra előfizessen. De egyrészt igény sem volt rá, hogy ekkora mennyiségben fogyasszanak tartalmat, és most is csak azért van, mert elérhető bárhonnan és ingyen (holott nem egészséges ennyi tartalmat fogyasztani).

Másrészt pont erre a célra hozták létre a közkönyvtárakat, hogy aki nem engedheti meg magának, hogy megvegye, az is hozzájusson az információs, művelődési, kulturális lehetőségekhez.

Attól, hogy egy hír- vagy tartalomforrás már nincs kinyomtatva, a könyvtárakon keresztül még elérhető. Megfelelő technikai háttérrel, akár online is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.21. 17:07:45

@jinjang:

Ha már a könyvtárakat említetted: csodálom, higy a szerzőijog-kezelő cégek még nem jöttek elő azzal, hogy a könyvtárakat plusz díjfizetésre kötelezzék a kikölcsönzések száma szerint. Hiszen egy könyvtári könyvet több százan is elolvashatnak egyetlen könyv áráért.

A jogkezelőktől jogdíjat kérek, ha hasznosítják az ötletemet. :DDD

Amúgy nem értek egyet veled, mert amit javasolsz, az erősen szűkítené az információhoz jutás lehetőségét. A piac is így látja, nem igazán népszerű az előfizetéses rendszer.

"az internet előtt se engedhette meg magának az ember, hogy minden napilapra és folyóiratra előfizessen."

Információs forradalom és demokratizálódás. Nem hiszem, higy értéknek kellene tekinteni, hogy emberek anyagi okokból nem férhessenek hozzá információhoz.

"De egyrészt igény sem volt rá, hogy ekkora mennyiségben fogyasszanak tartalmat"

Mert nem is volt ennyi tartalom.

"és most is csak azért van, mert elérhető bárhonnan és ingyen"

Ez igaz. Ám látni kell, hogy kereslet és kínálat egymást erősítik.

"holott nem egészséges ennyi tartalmat fogyasztani."

Ebben is igazad van, ám a mérték egyénenként és életkoronként is erősen változó. Lehet túlzásba vinni, ahogy szinte minden mást is az életben. De szerintem bármjféle korlátozás rengeteg kárt okozna. Az információ szabadsága nagy érték.

Persze van a sok szenny is. Ám mélykultúra minden korban volt, az interneten való megjelenését csak az egész világra kiterjedő 3 T-s (támogat, tűr, tilt) cenzúrával lehetne megakadályozni à la Aczél György.

jinjang 2023.10.21. 17:53:13

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
"Hiszen egy könyvtári könyvet több százan is elolvashatnak egyetlen könyv áráért."
Vagy anélkül, mert van olyan is, hogy kötelespéldány rendszer, vagyis elvileg minden könyvből a kiadó köteles meghatározott példányszámot küldeni a nemzeti vagy helyi könyvtárnak.

Ugyanakkor (jó esetben) a könyvtárak nem vesznek szemetet, tehát az ott található irodalom megbízható, ami az álhírek korában nem lebecsülendő érték - a szerző és a kiadó számára is. Amellett nagyon sok könyv azért kerül megvásárlásra magánszemély által, mert már olvasta, vagy beleolvasott a könyvtárban - vagy ott ajánlották neki.

Ennek ellenére a jogkezelők persze próbálkoznak, de a könyvtárak speciális törvényi szabályozás alatt állnak ebből a szempontból és nem véletlenül. A könyvtár mint olyan, elvesztené az értelmét, ha kölcsönzésszám alapján kellen fizetniük, miközben sajnos alulfinanszírozottság miatt már így is haldokolnak.
Pedig a létük lényege pont az, hogy ne következhessen be, amit írsz: "erősen szűkítené az információhoz jutás lehetőségét"
A könyvtár pont ez ellen hat.

"nem igazán népszerű az előfizetéses rendszer"
De, az, csak nem a szegény régiókban vagy társadalmi rétegekben - ami hazánk és lakosainak nagy részére igaz.

"Az információ szabadsága nagy érték."
Ezzel elviekben egyetértek, de mára eljutottunk oda, hogy teljesen megbízhatatlaná vált minden információ. Minap egy Frei Tamással készült podcastban mondta ő, hogy lassan már nincs olyan, hogy mértékadó, hiteles újság, mert mindegyik koncepciózusan tálalja a híreket. A külföldiek is.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.21. 18:12:25

@jinjang:

Frei Tamás már csak tudja, mit beszél. Anno ő készített valódinak bemutatott hamis interjút egy állítólagos orosz vagy ukrán bérgyilkossal - akiről később kiderült, hogy sokadvonalbeli színész volt, és pénzért vállalta el ezt a szerepet. A lebukása után évekig nem is kapott műsort egxik tévénél sem.

Szóval Frei panaszkodása nem kicsit hiteltelen.

Ez a kötelespéldány-rendszer Nyugat-Európában és az USA-ban is működik, vagy csak a cocizmusból maradt ránk?

jinjang 2023.10.21. 18:31:02

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
Freit csak példaként hoztam, de én is így érzékelem a helyzetet, meg nálam (és Freinél) okosabb emberek is.

Igen, a kötelespéldányt az USA-ban és úgy általában mindenütt meg kell küldeni, csak országonként változó, hogy miből, hány darabot, hova.

A nemzeti könyvtárak feladata, hogy minden az adott országhoz, néphez, nyelvhez kapcsolódó dokumentumból (tehát nem csak könyvekről, hanem mindenféle kiadványról is szó van) megőrizzenek egy példányt. Ami a gyakorlatban minimum kettő, mert ha az egyik példány elpusztul, legyen egy tartalék.
A helyi kötődésű dokumentumokról pedig a helyi könyvtárnak is kell küldeni, ahol beteszik a helytörténeti gyűjteménybe.

Más kérdés, hogy sokan ezt nem tudják, vagy ha tudják is, nem teljesítik, mert Magyarországon elég sok példányt kell így leadni, és ez drága mulatság. De attól még kötelező lenne.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.21. 18:51:26

Van valami könyvtári kötődésed?
Nekem Édesanyám könyvtáros (is) volt, igaz, csak egy vidéki könyvtárban. De azért pár dolog rám ragadt, mert ő is mesélt, meg sokat segítettem az új könyvek leltárba vételénél, kölcsönzésnél, sőt a rendeléseknél is választhattam az aktuális listából. :)

jinjang 2023.10.21. 19:36:30

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
30 évig voltam könyvtáros egy vidéki, egyetemi könyvtárban, januártól pedig a megyei könyvtárban fogok dolgozni.
Onnan tudok ilyen belsős infókat. :-)
De majd ez ki is fog derülni a blogomról, mert mostantól elég sok könyves bejegyzésem lesz.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2023.10.21. 20:34:34

@jinjang:

Így már értelek. Amúgy nem lenne rossz dolig, ha a könyvtárak a fizetős online dolgokhoz is nyújtanának hozzáférést, csak kérdés, elbírná-e ezt a költségvetésük.

A HVG-t pl. azóta nem olvasom, hogy fokozatosan a cikkeik többsége fizetős lett. Annyira azért nem színvonalasak a cikkek.

jinjang 2023.10.21. 21:47:29

A költségvetés az rendkívül szűkreszabott mindenütt, de vannak könyvtárakban online elérhető folyóiratok és adatbázisok. Bár ezek többnyire szakfolyóiratok, és EISZ támogatással szerzik be.

A HVG-t szerintem csak a nyomtatottat rendelik meg másutt is, mert az a baj az online dolgokkal, hogy a könyvtáraknak őrző, archiváló feladatuk is van. Az online meg lehet, hogy ma elérhető, de holnap már nem, vagy nem azon a címen.

Régen volt olyan, hogy ha online változatot rendeltél, akkor év végén, az egész évfolyamot elküldték CD-n, és azt meg lehetett őrizni. De egy idő után ez egy külön fizetős plusz szolgáltatás lett, meg el is avult a CD/DVD, mint formátum.
Szóval ahol van nyomtatott változat, és nem sokkal drágább, mint az online (meg van raktárkapacitás), ott a könyvtárak inkább azt rendelik meg.

De nyilván lehetne ez másképp, csak több pénz kellene, meg szabályozás, hogy a kiadók, tartalomszolgáltatók könyvtárak felé hogyan szolgáltassanak.

Mesterséges Geci 2023.10.22. 20:45:09

Ezt úgy nevezik, hogy bulvár. Ez a PC kifejezés arra a mocsokáradatra, amit napjaink firkászai ránkerőszakolnak. Egyébként ma bármely online lapon időzöl, előbb vagy utóbb előkerül ez a szenny. Ezért van, hogy már alig olvasok híreket.

Mesterséges Geci 2023.10.22. 20:47:57

@Kovacs Nocraft Jozsefne:
1. Te mit akartál a hvg-vel? Neked az origo való.
2. Sajnos a hvg évekkel ezelőtt egy gusztustalan szennylappá vált. Hogy a kommentrendszerében mi történt, azt nem tudom, csak azt láttam, hogy egy időben alacsony forgalma volt a komment szekciónak, majd amikor a 444 lezárta a szabad kommentelést, akkor a kizáródottak átmentek a hvg-re, majd hirtelen eltűntek. Gondolom, ennyi ember jó okkal hagyta a fenébe az egészet. Számomra rég hiteltelenné váltak.

pcmentor · http://pcmentor.hu/ 2023.10.24. 23:24:39

Pont ezekért szoktam át én is az indexről a telexre. Már nagyon idegesítő, de amíg működik nekik, használják. 2-3x többen kattintanak még mindig ezekre a címekre, azért használják.

jinjang 2023.10.26. 09:23:30

@pcmentor:
Azért a Telexet se kell félteni, milyen címet olvasok ma is?
"Azonnali hatállyal felmentették Lázár János műemlékvédelemért felelős államtitkárát"
Mármint Vukoszávlyev Zoránt mentették fel, na de az ő nevét ugyan ki ismeri? Egyébként meg a nyúlfarknyi cikkből nem derül ki, hogy miért mentették fel, a Telex se tudja.
süti beállítások módosítása