Mint mindenki, én is túl sok időt töltök a gép előtt ülve, de igyekszem leszokni erről. Az utóbbi időben ugyan értem el részsikereket, de még van mit tennem. Mindeneesetre odáig már eljutottam, hogy nem olvasok olyan tartalmat, ami hatás- és kattintásvadász címmel van ellátva. Ezért igyekszem leszokni az Indexről és így fedeztem fel a Qubitet és a Telexet meg az Euronewst.
Még nem sikerült teljesen elszakadnom az Index címlapjától, de ha meglátok egy ilyet:
"Sosem találod ki, melyik szakma kér 600 ezer forintos nettó bért", akkor magamban rávágom:
Mindegyik, csak nem mindegyik kapja meg.
Aztán tovább görgetek, anélkül, hogy rákattintanék.
A receptek címében is hiába kötelező elem az isteni finom kifejezés, már tudom, hogy csak egy mindenmentes ízetlen vacak, méregdrága és (számomra) beszerezhetetlen hozzávalókkal.
Íme, a kattintás-tiltó listám:
Számok:
7 ok, amiért ...,
3 praktika, amivel könnyebbé ...
Ahol a címben számok szerepelnek, ott rendre kiderül, hogy csupa olyasmit sorolnak fel, amit egyébként is tudok magamtól. Vagy nem is úgy van, ahogy írják. Vagy sokkal több lehetőség is lenne, mint amit felsoroltak.
Titkolózás:
Címek, ahol nem nevezik nevén a gyereket. Ha a cím olvasása után magamban vissza kell kérdeznem, már régen rossz.
Rengeteg magnéziumot tartalmaz ez a zöldség - Melyik?
Nagyszerű ötlete támadt ennek a fiatalnak - Kinek? Milyen ötlete?
Friss hír érkezett a ... ügyről / állapotáról - Milyen hír?
Táplálkozzunk kiegyensúlyozottan, és akkor nem kell, hogy érdekeljen, miben van magnézium. Különben is, aki szereti azt a zöldséget, eddig is ette. Ha utálta, ezután se fogja enni.
Arról a nagyszerű ötletről ki fog derülni, hogy számomra életidegen, a friss hír meg egy apróság, aminek a tudása nélkül is nagyon jól megleszek.
Tisztességes ember nem árul zsákbamacskát. Aki igen, az úgyis át akar verni.
Túlzás:
A túlzásokba eső és/vagy felkiálltó jeles címek (amit előszeretettel kombinálnak az előző verzióval, hogy még irritálóbb legyen).
Nem fogod elhinni, hogy ...!
A fél világ rajong ezért a ...
Sosem találnád ki ... !
Megdöbbentően jó ...
Ezt a típust főleg ételrecepteknél szeretik használni. Az ilyen címekben hemzsegnek az alábbi kifejezések:
- isteni
- ellenállhatatlan
- mindenki szeretni fogja
- legjobb
- pofonegyszerű
- egészséges
- és a személyes, hajamat tépem tőle kedvencem: mindenmentes
Kérdőjelek:
Mennyit kell ...?
...., mit tegyek?
Hogyan nőtt ...?
Ezek mögött elvileg lehetnének értékes információk és tanácsok is - csak többnyire nincs így. Aki komoly tartalmat szolgáltat, az általában kerüli a kérdő mondatokat a címben.
Végezetül egy pozitív példa:
Mark Hamill többé már nem tér vissza Luke Skywalker szerepébe
Sima kijelentő mondat, és benne van a lényeg. Ha érdekelnek a részletek, rákattintasz, ha nem, akkor is tudod, miről szól a cikk.
Jó címet egyébként nehéz írni, többnyire nekem se megy, és egy semmitmondó cím mögötti tartalom - ami pedig nagyon értékes is lehet - könnyen elsikkad ebben a hatalmas online hangzavarban és információ-áradatban.
De miért tölteném az értékes életidőm olyan hírek és gondolatok olvasásával, amik csak el akarnak nekem adni valamit, de semmilyen szempontból nem hasznosak nekem?!
Borítókép: Freepik